بازیافت فلزات چیست؟

مزایای-بازیافت-فلزات

بازیافت فلزات نقش مهمی در سلامت محیط زیست و تولید متریال‌های فلزی در کشورها را دارد. فضاهای محلی اعم از مناطق محیط زیست و مسکونی یک کشور از زباله‌های دور ریخته شده محافظت می‌شوند، نیروی کار عظیمی در حال اشتغال و درآمدزایی نگه داشته می‌شود و انرژی به طور مرتب از طریق پشتیبانی صنعت بازیافت فلز ذخیره خواهد شد. همه‌ی این موارد از اثرات این صنعت است که اهمیت آن را یادآور می‌شود.

نحوه بازیافت فلزات

استفاده‌ی دوباره از مواد معدنی در قالب فلزات اضافی و ضایعات، نه تنها می‌تواند به جلوگیری از اتلاف فیزیکی در محیط زیست كمك كند، بلکه با کاهش ضایعات، نیاز به عملیات تولید برای جایگزینی و استخراج مواد جدید از بین خواهد رفت. اما در ادامه می‌خواهیم بگوییم که نحوه بازیافت فلزات مختلف چگونه است.

 

سفارش خردکن ضایعات ( بهترین نحو برای بازیافت و کاهش حجم )

 

اگر شما مجموعه‌ای از فلزات ارزشمند را در دسترس دارید، چند گزینه پیش رو خواهید داشت:

  • بسیاری از فلزات باید به یک مرکز بازیافت فلزات با شرایط مناسب منتقل شوند که توانایی آن در بازیافت یا دفع صحیح مواد را تعیین می‌کند.
  • از طرف دیگر، می‌توانید فلزات خود را به یک مرکز کاهش ضایعات یا نمایندگی قراضه ببرید که مواد مختلفی را برای بازیافت می‌پذیرد.
  • برای فلزاتی مانند قوطی‌های آلومینیومی یا قلع، ممکن است در منطقه محلی شما یک برنامه جمع آوری وجود داشته باشد.
  • بسیاری از موسسات از این قبیل، برای قراضه‌ی قابل بازیافت شما، مقدار مشخصی پول می‌پردازند. متداول‌ترین فلزات دریافتی آنها نیز آلومینیوم، برنج، مس، آهن و فولاد است. هر فلز در نوع خود بی نظیر است و به یک فرآیند بازیافت خاص و روش بازپرداخت مختص به خود نیاز دارد.
نحوه-بازیافت-فلزات-چگونه-است؟
ققنوس مکران-نحوه-بازیافت-فلزات-چگونه-است؟

چه نوع قراضه‌ای دارید؟

فلزات به طور کلی به دو گروه آلومینیوم و فولاد تفکیک می‌شوند. نوع قراضه‌ای که شما دارید، تفاوت زیادی در شرایط و پرداخت مورد نظر ایجاد می‌کند. بنابراین مهم است که به درستی موارد موجود خود را شناسایی کنید. ساده‌ترین راه برای دستیابی به این هدف استفاده از آهنرباست که در صنایع بازیافت فلزات آهن از آن استفاده می‌شود.

  1. اگر آهنربا به فلز شما بچسبد و بین آن دو نیروی جاذبه احساس شود، احتمالاً این فلز آهنی مانند فولاد یا آهن است.
  2. اگر آهنربا جذب نمی‌شود، پس یک فلز غیر آهنی مانند مس، آلومینیوم،برنز، برنج یا استیل ضدزنگ دارید.
  3. رنگ، بافت و ظاهر کلی این فلز می‌تواند سرنخ‌ های بیشتری راجع به نوع فلز قراضه که با آنها کار دارید، فراهم کند.

 

بازیافت قلع

قوطی‌های قلع را می‌توان (قوطی های قلع دار) نیز نامید، زیرا آن‌ها صد درصد از قلع ساخته نشده‌اند. بلکه این نسبت در واقع ۵٪ قلع به ۹۵٪ فولاد است که قوطی‌های مورد نظر را می‌سازد. قلع حاوی یک لایه نازک در قسمت بیرونی قوطی است که از زنگ زدگی و خرابی آن جلوگیری می‌کند.

برای بازیافت به صورت صحیح و درست این موارد، مراکز بازیافت فلزات باید قوطی‌ها را (بدون قلع) کنند. آنها این کار را با استفاده از فرآیند الکترولیز، با یک محلول شیمیایی سوز آور، برای برطرف کردن لایه بیرونی قلع انجام خواهند داد. در این فرایند قلع روی یک صفحه جمع آوری می شود، سپس ذوب شده و به یک شمش یا قالب فلزی تبدیل خواهد شد.

بازیافت-فلزات-قلع
بازیافت-فلزات-قلع

بازیافت فولاد

فولاد یکی از متداول‌ترین و بیشترین فلزات مورد استفاده در سراسر جهان است که در انواع اشیاء از اتومبیل‌ها گرفته تا کابینت و موارد دیگر به کار برده شده است. محصولات فولادی به راحتی با خاصیت مغناطیسی آن‌ها مشخص می‌شوند و به دلیل گرایش به زنگ زدگی جداسازی خواهند شد.

برای به دست آوردن بهترین استفاده از پتانسیل درآمدزایی در بازیافت فولاد، بهتر است قراضه را به شکلی نسبتاً آسیب ندیده تجارت کنید. قوطی‌های اسپری‌های آئروسل نباید به عنوان مثال له، سوراخ یا خرد شوند، بلکه باید از فشار زیاد درونشان خالی شوند.

این فرآیند، بازیافت فلزات را سهولت می‌بخشد، که در طی آن فولاد (البته در صورت نیاز) از دیگر اجزای آن جدا می‌شود قبل از اینکه فشرده شود، صاف شود یا خرد شود. فولاد بازیافتی اغلب به عنوان یک ماده ساختاری مقرون به صرفه، در ساخت وسایل نقلیه مانند اتومبیل، قایق و غیره استفاده یافت می‌شود.

بازیافت-فلزات-قطعات-فولادی
بازیافت-فلزات-قطعات-فولادی

بازیافت آلومینیوم

آلومینیوم را می‌توان در بسیاری از نقاط یافت. همچنین از آن در ساخت خیلی از اشیاء از قبیل درها، قاب‌های پنجره و موارد دیگر استفاده می‌شود. آلومینیوم با خم شدن نسبی آن و همچنین با رنگ طبیعی سفید متمایل به نقره‌ای آن که اغلب با رنگ سفید پوشانده می‌شود، قابل شناسایی خواهد بود.

زمانی که ضایعات آلومینیوم به یک مرکز بازیافت فلزات یا توزیع کننده‌ی ضایعات منتقل می‌شود، قبل از ارسال برای ذوب، به قطعه های کوچک تبدیل می‌شود. این کار با فرآیندی به نام (خرد کردن) انجام می‌شود و در طی این فرآیند، هرگونه ترکیب مضر، گاز یا گرد و غباری که به عنوان یک تاثیر جانبی تولید شده، با استفاده از فناوری مدرن کاهش یافته و خارج خواهد شد.

پس از ذوب کردن ضایعات فلز آلومینیوم و ریختن  ماده مذاب به داخل قالب‌های شمش یا ورق‌های بزرگ، این فلز در جاهای مختلف از جمله در ریخته گری ماشین یا قوطی جدید قابل استفاده دوباره است.

تحقیقات نشان داده است که بازیافت آلومینیوم ۹۵٪ انرژی کمتری نسبت به تولید آلومینیوم از مواد اولیه نیاز خواهد داشت. به جز این مورد، هدف مشترک آلومینیوم به عنوان آلیاژ مس،منیزیم روی، آهن و غیره به معنای صرفه جویی گسترده انرژی در هر مکانی که بازیافت شود، خواهد بود.

بازیافت-فلزات-قطعات-آلومینیومی
بازیافت-فلزات-قطعات-آلومینیومی

بازیافت مس

بیشتر افراد شرایط مس را با رنگ آن می‌سنجند؛ قرمز وقتی که در شرایط خوبی باشد، قهوه‌ای تیره هنگام فرسایش، یا مایل به سبز در هنگام خوردگی. مس از پر رنگارنگ ترین قطعات به کارگرفته شده در صنایع بازیافت فلزات به شمار می‌آید.

مس اغلب در سیم کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مورد اهمیت دارد که مس بازیافت شده از لحاظ کیفیت و یکدستی مورد بازرسی و درجه بندی قرار بگیرد. مس با کیفیت عالی برای ذوب شدن و بهبود از طریق فرآیندی به نام (تصفیه آتشی) انتخاب می‌شود. پس از این، مس می‌تواند داکسیده شود و به شمش یا بیلت تبدیل شود.

بازیافت مس تا حد زیادی به دلیل وضعیت فلز به عنوان یک هادی حرارتی(گرمایی) و رسانای الکتریکی محبوب، چندین مزیت بهره‌وری انرژی را ارائه می‌دهد. تحقیق ها نشان داده است که عملکرد مس، به دنبال فرآیند بازیافت فلزات مسی، دچار تغییر نخواهد شد. به عبارتی این فلز تمام خصوصیات رسانایی حرارتی و الکتریکی خود را بعد از بازیافت نیز حفظ خواهد کرد. به طور کلی، مس یکی از با ارزش‌ترین فلزاتی است که برای بازیافت و دوباره سازی جمع‌آوری و استفاده می‌شود.
در جدول فوق میتوان میزان حرارتی بودن مواد را مشاهده کنید.

بازیافت-فلزات-ضایعات-مس
بازیافت مس

مزایای زیست محیطی بازیافت فلز چیست؟

استفاده از فلز قراضه که اغلب به آن مواد خام ثانویه گفته می‌شود؛ به معنی استفاده‌ی کمتر از منابع طبیعی برای تولید فلزات جدید مورد نیاز خواهد بود. فرایند انجام شده برای استخراج مواد خام اولیه از معادن طبیعی فلزات، گران و پرهزینه است. به علاوه، مواد در دسترس بشر که همان سنگ‌های معدنی فلزات هستند، منابعی کاملا محدود هستند.

حدس زده شده است که هر سال در کشوری مانند انگلستان، حدود دو میلیون خودرو به پایان عمر خود می‌رسند و باید وارد صنایع بازیافت فلزات بشوند. این ضایعات تا زمانی که از بین بروند، به شکل همان وسایل نقلیه قدیمی به دلیل سموم احتمالی ذخیره شده در داخل موادشان، یک خطر محیط زیستی نیز محسوب می‌شوند.

به دلیل وجود قراضه فلز به وفور اینکه بشر به بازیافت کردن ادامه دهد، مهم است. این اعداد و ارقام “در رابطه با زباله‌های فلزی تولید شده در هر سال” بسیار چشمگیر بوده و واقعا نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

به عنوان مثال، در مقایسه با تولید فلزات از مواد دست نخورده، تا ۹۵٪ انرژی کمتری در فرآیند بازیافت قراضه‌های آن فلزات مصرف خواهد شد. براساس نحقیق های اتحادیه اروپا، استفاده از فلزات بازیافت شده میزان انتشار CO۲ را به مقدار شگفت‌آور ۲۰۰ میلیون تن در سال کاهش می‌دهد. در حالی که استفاده از فولاد بازیافت شده نیز آلودگی هوا را حدود ۸۶٪ و آلودگی آب را حدود ۷۶٪ کاهش می‌دهد.

به طور خلاصه‌، بازیافت فلزات به محافظت از محیط زیست، کاهش اتلاف انرژی و پشتیبانی از نیروی کار حیاتی کمک خواهد کرد که یک امر حیاتی است.

مزایای-بازیافت-فلزات
مزایای زیست محیطی بازیافت فلز

هزینه هر تن قراضه چقدر است؟

معمولاً در بسیاری از کشورها، قراضه آهن به ازای هر کیلوگرم یا هر تن خریداری می‌شود. با این حال، فروشندگان قراضه و نرخ‌هایی که آن‌ها پرداخت می‌کنند، در معرض نوسانات جهانی در عرضه و تقاضا در بازاری مشخص است که می‌تواند روزانه تغییر کند. قیمت قراضه فلز به طور معمول بالا است و فرصت درآمدزایی را برای بسیاری از افراد در حوزه کسب و کار بازیافت فلزات فراهم کرده است.

با وجود این موارد، باید بدانیم قیمت‌ها از شهری به شهر دیگر می تواند متفاوت بوده و همچنین بسته به کیفیت و نوع فلزی که برای تجارت در نظر گرفته شده است، متفاوت است. فلزات قراضه که بیشترین سود و مطلوب‌ترین قیمت‌ها را دارند شامل مس، آلومینیوم،آهن، برنج، سرب و فولاد ضد زنگ است.

کسب-درآمد-از-بازیافت-فلزات-قراضه
کسب-درآمد-از-بازیافت-فلزات-قراضه

حال با وجود دانستن همه این موارد، شرکت ققنوس دریای مکران با ارائه دادن خدماتی از جمله تولید و فروش ماشین آلات بازیافت و تولید و بازیافت فلزات رنگی در امر بازیافت فعال بوده و یکی از گزینه های مناسب جهت همکاری شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید