گیربکس صنعتی چیست؟ | انواع گیربکس صنعتی و کاربرد در صنعت

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی یک سیستم بسته است که انرژی مکانیکی را به یک دستگاه خروجی منتقل می‌کند.  سرعت، گشتاور و سایر ویژگی‌ها را تغییر می‌دهد تا انرژی را به شکل مورد نیاز تامین کند. گیربکس‌ها در دستگاه‌های مختلفی برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند.

گیربکس صنعتی سیستمی است که در آن انرژی مکانیکی از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می‌شود و برای افزایش گشتاور و کاهش سرعت استفاده می‌شود.

در صنعت برای تسهیل عملکرد مکانیکی و استفاده از انرژی به صورت مطلوب و مورد نیاز کاربرد گسترده‌ای دارند.

مقالات مرتبط:

الکتروموتور صنعتی چیست | انواع مدل‌ و کاربردها

کوپلینگ شفت چیست؟ انواع و کاربردها

گیربکس در صنعت

گیربکس‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا عملکردهای زیادی را انجام می‌دهند. تعریف ساده گیربکس صنعتی، مجموعه ای از چرخ دنده‌ است، که یا گشتاور یا سرعت را افزایش می‌دهند، اما معمولاً هر دو را افزایش نمی‌دهند. این ماشین‌ها را می‌توان به تسمه‌های نقاله و در سیستم‌های خنک‌کننده، در میان بسیاری از قسمت‌های دیگر پیدا کرد. در واقع، بسیاری از صنایع بسته به عملکرد مورد نیاز هر کار، از ترکیبی از گیربکس ها استفاده می‌کنند. برخی از بزرگترین بخش‌هایی که این ماشین‌ها در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل صنایع بازیافت، کاغذ، سیمان، خوراک و فولاد است.

در حال حاضر گیربکس های صنعتی با قدرت بالا، سرعت بالا و صدای کم. به تجهیزات انتقال بسیار مهم در صنایع مختلف تبدیل شده اند. مانند توربین های بادی، میزبانی جرثقیل، ساخت و ساز. گیربکس صنعتی جایگاه مهمی برای فرآیند تولید صنعتی دارد.

ماشین آلات صنعتی

ماشین آلات صنعتی معمولا برای صنایع تولید و کاربرد‌ در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، تجهیزات صنعتی در یک محیط تجاری در مقیاس بزرگ برای صنایع سنگین استفاده می‌شود.

به عنوان مثال برای ساخت یک آسمان خراش به جرثقیل صنعتی و سایر تجهیزات نیاز دارید. یا برای حفاری نفت، سکوهای نفتی صنعتی عظیم لازم است. برای تامین نیروی باد، به توربین های بادی صنعتی نیاز دارید و برای صنعت بازیافت و ذوب به ماشین آلات صنعتی قدرتمند نیاز هست.

یک بخش مهم در ماشین آلات صنعتی، گیربکس است که بدون وجود این ماشین کاربردی، انتقال نیرو به درستی صورت نمی‌گیرد.

به طور کلی وقتی به ماشین آلات صنعتی اشاره می کنیم به معنای تجهیزات بزرگ و بادوام است. که در بحث گیربکس صنعتی نیز یکی از مهمترین عامل‌ها مقاومت، قدرت و دوام است.

در آینده، ماشین‌های صنعتی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تا زمانی که جهان به ساخت چیزهای جدید ادامه دهد، تقاضا برای تجهیزات صنعتی افزایش خواهد یافت. حتی اگر برخی از کارها خودکار شوند، ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که کار را انجام می‌دهند همچنان به تجهیزات صنعتی مانند گیربکس و دیگر ملزومات برای انجام کار نیاز دارند.

گیربکس صنعتی

انواع گیربکس

انواع گیربکس از نظر کارایی و استفاده در صنعت به همراه توضیحات تکمیلی را در ادامه مشاهده می‌کنیم:

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

در گیربکس هلیکال، چرخ دنده‌های حلزونی اجزای انتقال نیرو هستند که عمدتاً برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور بین محورهای دوار استفاده می شوند. اساساً، آنها را می توان بین دو گروه تقسیم کرد، گروه هایی که نیرو را بین شفت های موازی انتقال می‌دهند و گروه‌‌هایی که نیرو را بین شفت های غیر موازی منتقل می‌کنند. که معمولاً به عنوان چرخ دنده‌های محوری  شناخته می‌شود.

گیربکس مارپیچ یا حلزونی از این نظر منحصر به فرد است که در زاویه ای ثابت قرار دارد. در هنگام حرکت، چرخ دنده‌های بیشتری را قادر می سازد در یک جهت با هم تعامل داشته باشند. این ارتباط دائمی را برای یک دوره زمانی مشخص فراهم می‌کند.

بهترین راه برای درک یک گبربکس هلیکال این است که بسیاری از چرخ دنده‌های یکسان را تصور کنید که از کاغذ بریده شده و به هم چسبانده شده اند به طوری که هر لایه متوالی کمی جلوتر از لایه قبل از خود حرکت کند. برای اینکه چنین سیستمی کار کند، دنده جفت کننده باید لایه‌های خود را در جهت مخالف تکان دهد. بنابراین، چرخ دنده های مارپیچ جفت شده روی شفت های موازی لزوماً به صورت راست و چپ هستند.

چرخ دنده‌های حلزونی به این دلیل مهم هستند که انتقال یکسان، بی صدا و کارآمد حرکت و قدرت را بین دو شفت موازی فراهم می کنند.

این تجهیزات برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شود، اما معمولاً در عملیات های سنگین استفاده می‌شود. گیربکس حلزونی در ساخت پلاستیک، سیمان، لاستیک و سایر دستگاه‌های صنعتی سنگین محبوبیت دارد. در دستگاه شریدر ، اکسترودرها، خنک کننده‌ها و نوار نقاله‌ها که همگی کاربردهای کم مصرف هستند، مفید است.

گیربکس هلیکال کواکسیال(گیربکس حلزونی کواکسیال)

کواکسیال در مورد گیربکس‌ها در تعریف ساده به این معنی است، که شفت ورودی و شفت خروجی گیربکس در یک محور چرخش قرار دارند.

محورهای ورودی و خروجی معمولاً از طریق دو جفت چرخ دنده به هم متصل می‌شوند و به لطف آرایش مناسب، می توانند روی یک محور چرخش قرار بگیرند.

گیربکس مارپیچ کواکسیال برای کاربردهای سنگین ایده آل است. خطوط مارپیچ کواکسیال به دلیل کیفیت و کارایی مورد توجه قرار میگیرند. که با درجه بالایی از مشخصات تولید می‌شوند که به شما امکان می‌دهد نسبت بار و انتقال را به حداکثر برسانید.

همچنین ببینید: جداسازی فلزات گرانبها

گیربکس هلیکال بول یا bevel(گیربکس پینیون یا مخروطی)

ویژگی مهم این نوع گیربکس، مجموعه دندانه‌های منحنی است که بر روی سطح مخروطی شکل نزدیک به لبه یونیت قرار دارند. گیربکس مارپیچ مخروطی برای ایجاد حرکات دورانی بین شفت های غیر موازی استفاده می شود. اینها معمولاً در معادن، در صنعت معدن و در نوار نقاله استفاده می‌شوند.

چرخ دنده مارپیچ مخروطی یک جزء ضروری برای کاربردهایی است که جهت نیرو باید تغییر کند و به درجه بالایی از گشتاور یا توان خروجی نیاز دارند.

گیربکس صنعتی

گیربکس هلیکال Skew bevel( گیربکس مارپیچ یا حلزونی مورب)

این گیربکس بسیار جدید و نوآورانه متکی به چرخ دنده های مارپیچ با محورهای مورب است و هزینه اقتصادی (معمولاً گیربکس های حلزونی) و راندمان بالا (معمولاً گیربکس های مارپیچ مخروطی) را در یک مفهوم واحد جمع می‌کند.

گیربکس مارپیچ مورب به دلیل ساختار مقاوم و یکپارچه خود قابل توجه است که باعث می‌شود در بارهای سنگین و سایر کاربردها قابل استفاده باشد. این گیربکس های صنعتی هنگامی که بر روی خروجی شفت موتور صحیح نصب می‌شوند مزایای مکانیکی ویژه‌ای دارند. بر اساس تعداد دندانه‌ها و چرخ دنده‌ها بسیار قابل تنظیم هستند.

گیربکس Worm reduction(گیربکس کاهنده حلزونی)

کاهنده چرخ دنده حلزونی یکی از انواع جعبه دنده‌ها یا گیربکس‌های کاهنده است که از ورودی پینیون کرمی و  چرخ دنده حلزونی خروجی تشکیل شده است. این نوع جعبه دنده کاهشی معمولاً برای گرفتن سرعت نامی موتور و تولید خروجی سرعت پایین با مقدار گشتاور بالاتر بر اساس نسبت کاهش استفاده می‌شود.

ابن گیربکس(کاهنده حلزونی) به دلیل قطر کم دنده خروجی آن یکی از با صرفه‌ترین گیربکس ها برای صرفه جویی در فضا است.

همچنین ببینید: بررسی کیفیت کارگاه صنعتی و عوامل آن

گیربکس Planetary(گیربکس سیاره‌ای)

گیربکس سیاره ای جعبه دنده‌ای است که شفت ورودی و شفت خروجی در یک راستا قرار دارند. یک گیربکس سیاره ای برای انتقال بزرگترین گشتاور در فشرده ترین شکل (معروف به چگالی گشتاور) استفاده می‌شود.

گیربکس سیاره ای به دلیل استقامت، دقت و عملکرد متمایزش ایده آل است و به دلیل کاربردهای دقیق آن قابل توجه است. این نوع گیربکس طول عمر تجهیزات شما را افزایش می‌دهد و عملکرد را بهینه می کند

 در این مقاله مفهوم گیربکس صنعتی به همراه کاربردها و انواع آن را بررسی کردیم، شرکت ققنوس دریای مکران  طراحی کننده انواع محصولات ذوب و بازیافت در انواع  و ابعاد مختلف است، برای اطلاعات بیشتر و سفارش به لینک زیر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید