دستگاه نوار نقاله چیست؟ 8 نوع و کاربرد

دستگاه نوار نقاله

دستگاه نوار نقاله چیست؟ 8 مدل و انواع کارایی در صنعت

در این مقاله از ققنوس دریای مکران، بررسی می‌کنیم، سیستم یا دستگاه نوار نقاله چیست، با کارایی و انواع این سیستم آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

سیستم یا دستگاه نوار نقاله چیست؟

سیستم نقاله یک دستگاه جابجایی مکانیکی سریع و کارآمد برای حمل خودکار بارها و مواد در یک منطقه است. این سیستم خطای انسانی را به حداقل می رساند، خطرات محل کار را کاهش می دهد و هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد.

یک سیستم نوار نقاله شبکه ای از نقاله ها است که اجسام را از یک عملیات به عملیات بعدی به بهترین نحو ممکن منتقل می کند. انواع مختلفی از نوار نقاله وجود دارد که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می دهند. نوار نقاله یک قطعه مکانیکی از تجهیزات جابجایی مواد است که برای انتقال مواد بین نقاط مختلف استفاده می شود.

تعریف بین‌المللی : «دستگاهی افقی، شیبدار یا عمودی برای جابجایی یا حمل مواد فله، بسته‌ها، اشیاء در مسیری که توسط طراحی دستگاه از پیش تعیین شده است» تعریف می‌کند. و آنچه که نوار نقاله ها را از انواع دیگر تجهیزات جابجایی مواد متمایز می کند، این واقعیت است که آنها محصول را در مسیری “از پیش تعیین شده توسط طراحی دستگاه” حرکت می دهند. این نیز یک ویژگی است که همه انواع نوار نقاله دارای آن هستند. صرف نظر از کاربرد، صنعت یا استفاده های غیرصنعتی. اگرچه بسیاری از انواع نوار نقاله، به ویژه انواع در سیستم های مرتب سازی، می توانند محصول را در چندین جهت هدایت کنند، همه این جهات مسیرهای از پیش تعیین شده هستند.

همچنین سیستم های نوار نقاله امکان حمل و نقل سریع و کارآمد مواد و محصولات یک شرکت را فراهم می کنند و همچنین می توانند اقلام سنگین مانند اتومبیل را به خط تولید منتقل کنند.

دستگاه نوار نقاله

 نوار نقاله در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

  • صنایع حمل و نقل مواد و بسته بندی
  • صنایع تولیدی
  • بخش های صنعتی
  • خرده فروشی و کشاورزی
  • معدن
  • انبار‌ها
  • ساخت و ساز
  • فرودگاه‌ها و مراکز خرید
همچنین ببینید: جداسازی فلزات گرانبها

مزایای استفاده از نوار نقاله چیست؟

سیستم های نوار نقاله هنگام انتقال اقلام از یک مکان به مکان دیگر در زمان صرفه جویی می‌کنند.

تسمه‌های شیبدار می‌توانند به‌طور خودکار مواد را تخلیه کنند و نیازی به قرار گرفتن در طرف مقابل برای دریافت قطعات را از بین ببرند.

مدیران انبار انواع مختلفی از نوار نقاله ها را ترکیب می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که عملیات آنها تا حد امکان کارآمد است.

سیستم های نوار نقاله هنگام انتقال اقلام از یک مکان به مکان دیگر در زمان صرفه جویی می‌کنند.

می‌توان از آنها برای بهینه‌سازی کارایی تاسیسات استفاده کرد.

کمک به جابجایی وسایل حجیم یا سنگین از یک نقطه به نقطه دیگر مفید هستند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده نوار نقاله

اکثر نوار نقاله‌ها از سه اجزا اصلی تشکیل شده‌اند، یک قاب یا تکیه گاه تسمه، یک درایو یا رولیک و یک درام یا قرقره.

 

دستگاه نوار نقاله

انواع نوار نقاله

1- نوار نقاله های گرانشی

نوار نقاله های گرانشی مجموعه ای از نوار نقاله های غلتکی یا اسکیتی هستند، اما بدون موتور. در عوض، آنها بار را با استفاده از وزن برای حرکت به سمت پایین یک شیب حمل می کنند. اما محصول باید به صورت دستی در این موارد حرکت داده شود. این نوار نقاله ها برای اجسام سنگین تر با سطوح صاف بهترین هستند.

2- نوار نقاله تسمه‌ای ( تسمه نقاله)

اگر کارگران فرودگاه را در حال بار کردن چمدان ها در هواپیما دیده اید، شاهد یک نوار نقاله در  آن محل بوده‌اید. تسمه نقاله چیزی است که بسیاری از مردم هنگام صحبت در مورد نوار نقاله به آن فکر می کنند، بیشتر به این دلیل که آنها به طور گسترده در مکان های عمومی استفاده می‌شوند. آنها توسط موتوری هدایت می شوند که دو قرقره محصور در یک تسمه حلقه پیوسته را جرکت می‌دهد و اغلب برای حمل اقلام به بالا یا پایین استفاده می شود. با توجه به موج دار بودن می‌توانند اجسام را بدون ترس از سر خوردن حرکت دهند.

3- نوار نقاله غلتکی موتوری (MDR).

سیستم های نوار نقاله سنتی توسط موتورها و گیربکس هایی هدایت می شوند که کل سطح انتقال را کنترل می کنند. با این حال، نوار نقاله های MDR توسط موتورهای جداگانه ای که درون خود غلتک ها قرار دارند، تغذیه می شوند. آنها معمولاً از تعدادی غلتک تشکیل شده اند که در آنها یک موتور در هر منطقه غلتک های حامل اطراف را به حرکت در می آورد. این سیستم سر صدای کمتر و ایمن تر از سیستم های نوار نقاله سنتی است. همچنین می تواند بر اساس تقاضا کار کند، مصرف انرژی را کاهش داده و صرفه جویی در مصرف برق را افزایش می دهد.

همچنین ببینید: بررسی کیفیت کارگاه صنعتی و عوامل آن

4- نوار نقاله مرتب سازی

مرتب سازی شامل شناسایی اقلام در یک سیستم نوار نقاله و هدایت آنها به مکان های مناسب است. انواع مختلفی از نوار نقاله مرتب سازی وجود دارد که می تواند این کار را از طریق تعامل با نرم افزار انجام دهد تا موارد را اسکن کرده و آنها را به مکان صحیح خود هدایت کند.

5- نوار نقاله تجمعی

در تکنولوژی بروز، سرعت یک فاکتور مهم است. برای بهبود توان عملیاتی این نوار نقاله انجام جابه‌جایی با قابلیت صف و فاصله مناسب بین ایستگاه‌ ها را دارد.

6- سیستم نوار نقاله واگن برقی آویزان

یکی از قسمت های انبار که اغلب هدر می رود، فضای بالا است. نوار نقاله های چرخ دستی با انتقال و ذخیره اقلام سنگین یا آویزان کردن در بالای مناطق فضا را بهینه می کنند. آنها را می توان برای انواع عملکردها از جمله فرآیندهای خط مونتاژ یا تجمع و حمل و نقل استفاده کرد.

دستگاه نوار نقاله

7- نوار نقاله انتخاب و عبور

نوار نقاله‌های Pick and Pas در ماژول‌های انتخابی استفاده می‌شوند که بلند یا چند سطح هستند. این نوار نقاله ها همچنین به عنوان یک سیستم نوار نقاله مسیریابی منطقه شناخته می شوند، به کارتن ها یا اقلام اجازه می دهند تا به طور هوشمندانه از طریق یک سیستم انتخاب به مناطق خاصی منتقل شوند.

این کار باعث کاهش اقلام در صف می شود و بلافاصله آنها را به مقصد بعدی خود هدایت می کند. این امر زمان کارگران را برای جمع آوری ظروف برای اهداف معمولا کشاورزی را کاهش می دهد و بهره وری آنها را افزایش می دهد. جایگزین مسیریابی هوشمند برای عملیات انتخاب و عبور این است که هر کارتن یا تراشه به صورت متوالی در هر منطقه حرکت کند، صرف نظر از اینکه آیا به فعالیتی نیاز است یا خیر. این می تواند به طور چشمگیری مقدار نوار نقاله، نیروی کار و فضای خالی مورد نیاز را افزایش دهد.

8. سیستم های نوار نقاله موجدار خالی (ECC).

این نوار نقاله ها که به عنوان “نقاله های ضایعات” نیز شناخته می شوند، برای جابجایی نوارهای خالی از محل های بارگیری و/یا بسته بندی به یک نقطه جمع آوری مشخص طراحی شده اند. هدف این سیستم کاهش زمان صرف شده برای جمع آوری ضایعات است. این تضمین می‌کند که اپراتورها به جای اتلاف وقت برای جمع‌آوری ضایعات، به انجام وظایف اصلی خود ادامه می‌دهند. همچنین با کاهش ضایعات، بازیافت را آسان تر و مقرون به صرفه تر می کند.

چگونه دستگاه نوار نقاله مناسب را انتخاب کنیم؟

سازنده نوار نقاله به شما کمک می کند تا نوار نقاله های مناسب برای سیستم نوار نقاله بعدی خود را تعیین کنید. برای انجام این کار، آنها اطلاعاتی در مورد محصول، فرآیند و امکانات شما جمع آوری می کنند.

شرکت ققنوس خلیج مکران سازنده انواع دستگاه خردکن (شریدر) و بازیافت در انواع مختلف است، برای اطلاعات بیشتر و سفارش به لینک زیر مراجعه کنید.

3 نظر

  • labour hire New Zealand

    I wish to point out my love for your kind-heartedness giving support to men and women who actually need help with this particular theme. Your very own commitment to getting the message throughout has been quite effective and have regularly allowed girls like me to get to their goals. Your own invaluable guide entails a lot a person like me and much more to my colleagues. Best wishes; from all of us.

  • investiciono zlato cena

    What¦s Going down i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely useful and it has helped me out loads. I’m hoping to give a contribution & help different users like its helped me. Good job.

دیدگاهتان را بنویسید